Spalva Lietuvos fotografijoje: pripažinta!

1.1 Spalva Lietuvos fotografijojeĮsimintinos tarpukario modernizmo architektūros pastate Šiauliuose įsikūręs Fotografijos muziejus pristato parodą „Spalva Lietuvos fotografijoje“, kurioje spalvotoji fotografija, iki pat XX amžiaus pabaigos laikyta nevertinga, pagaliau sulaukia tinkamo pripažinimo. Prieš keletą metų rekonstruotas muziejaus pastatas bei interjeras, menantys Art Deco transatlantinių lainerių stilių, teikia įspūdingą erdvę vienintelio Lietuvoje specializuoto fotografijos meno muziejaus ekspozicijai.

Paroda „Spalva Lietuvos fotografijoje“, parengta tame pačiame muziejuje Šiauliuose įsikūrusio Vito Lucko fotografijų centro, pavasario pradžioje iš dalies jau buvo pristatyta Vilniuje Nacionalinėje Martyno Mažvydo bibliotekoje. Sugrąžinta į Šiaulius, į Fotografijos muziejaus erdves, čia ji pateikiama išplėsta ir papildyta.

Garsūs vadinamojo Lietuvos fotografijos aukso amžiaus fotomenininkai, kūrę 7 ir 8 dešimtmečiais, dirbo beveik išimtinai tik su juodai baltomis nuotraukomis, todėl spalvota Lietuvos menininkų fotografija buvo tapusi nemeniškos, neskoninkos fotografijos sinonimu. Fotografijos muziejaus paroda atskleidžia, kad jau XIX amžiaus viduryje prasidėjęs dagerotipų, o vėliau ir fotografijų, paspalvinimas nebūtinai buvo susijęs su noru pataikauti užsakovui, meniškumo sąskaita, ar siekiu atkurti tikroviškesnį vaizdą. Nemažai daliai fotografų spalvos prireikė norint išreikšti savo sumanytai menininei idėjai.

2. Spalva Lietuvos fotografijoje

Pirmieji realybės atspaudai – dagerotipai – XIX amžiaus viduryje buvo paspalvinami tiesiog ranka, aniliniais dažais ar kreidelėmis, o vėliau spalvinamos ir tonuojamos fotografijos buvo iki pat XX amžiaus 4 dešimtmečio, kada buvo išrastos spalvotos skaidrės. Spalvotoji fotografija meninei kūrybai buvo negausiai naudojama nenutrūkstamai per visą XX amžių, o amžiaus pabaigoje sugįžimas prie nuotraukų paspalvinimo padažnėjo, išpopuliarėjo eksperimentai, nespalvotos nuotraukos vėl pradėtos spalvinti ar tonuoti ranka bei pasitelkus cheminius procesus.

Vito Lucko centro parengtoje ekspozicijoje išvysime ne tik spalvotas žinomų fotografų menines fotografijas, bet ir senuosius XX amžiaus pradžios atvirukus, sovietinio laikotarpio leidiniuose publikuotas spalvotas nuotraukas, pamatysime XX amžiaus pradžios nuotraukų spalvinimui skirtas priemones ir dažus.

Informacija apie parodą: „Spalva Lietuvos fotografijoje“, vyksta Fotografijos muziejuje, Šiauliuose, balandžio 20 – liepos 9 d.

Rengėjas: Vito Luckaus fotografijos centras.

Parengta pagal Fotografijos muziejaus informaciją.

 

 © klasika-tradicijos.lt

image_print