Romos Koliziejus – šimtmečių ikona

Romos Koliziejus _Šimtmečius buvęs Romos miesto simboliu, garsusis imperatorių Flavijų dinastijos pastatytas amfiteatras šiandien pasakoja ilgą savo paties istoriją. Romos Koliziejaus antrojo lygio arkadų galerijoje eksponuojama paroda „Koliziejus.Ikona“, kurioje milijonai pasaulio lankytojų turi galimybę patyrinėti įvairialypius masyviausio Romos statinio gyvavimo laikotarpius.

Iškilęs 80-aisiais mūsų eros metais ir paskirtas linksminti Romos visuomenę žiauriomis teatralizuotomis pramogomis, šiandien Koliziejus yra saugoma archeologinė teritorija. Tačiau mažai žinoma, kad praradęs savo pirminę paskirtį, beveik 2000 metų tai buvo intensyviai komercinei, rezidencinei ir religinei veiklai naudojamas pastatas. Visa tai ilgą laiką buvo spėjama iš išlikusių archyvinių dokumentų, o šiandien patvirtina ir paskutinai archeologiniai radiniai, keramikos šukės, senovinės monetos.

Koliziejaus viduramžiai

Viduramžiais po amfiteatro arkomis šurmuliavo gyvenimas, knibždėjo prekyvietės ir amatininkų dirbtuvės, buvo įrengiamos kriptos ir gyvenamieji būstai, auginami naminiai gyvuliai. Ilgainiui Koliziejus prarado savo didybę, nyko tarp jį supusių sodų, vynuogynų bei pamažu smego laidojamas nuolat besikaupiančių žemių sluoksnio – iki XIX amžiaus jų buvo susikaupę net šeši metrai.  XI amžiuje jis nuosavybės teise priklausė įvairioms bažnytinėms institucijoms, šalia komplekso šliejosi religiniai pastatai, o viena iš bažnyčių buvo įkurta ir amfiteatro interjere.

Romos Koliziejus vidus_

XII amžiuje Koliziejuje tvirtovę buvo įsirengusi viena iškiliausių to meto Romos šeimų – Frangipane. Buvusių įtvirtinimų likučiai buvo sunaikinti XIX amžiuje pradėjus intensyvius archeologinius kasinėjimus. Pamažu apleidžiamas ir ardomas pastatas ilgainiui pradėjo griūti, tarp arkadų suvešėjo krūmai ir piktožolės, o sienos pasidengė samanomis.

Romos traukos centras

Nuo renesanso pradžios Koliziejus, vienas svarbiausių antikos architektūros modelių, pradėjo traukti ir žavėti didžius architektus ir dailininkus. Senovės romėnų amfiteatras buvo intensyviai studijuojamas, braižomos jo architektūrinės detalės, pjūviai, matuojamos proporcijos. Koliziejaus piešinių ir kruopščių brėžinių paliko daugybė garsių kūrėjų, tokių kaip architektas Andrea Palladio ar dailininkas Diego Velaskesas.

Romos Koliziejus 1.2_

XVIII amžiuje prie Koliziejaus pradėjo plūsti Didžiojo turo (angl. Grand Tour) keliautojai – poetai, rašytojai, dailininkai bei aristokratų ekspedicijos. O XIX amžiuje krūmais ir piktžolėmis apaugusios griūvančio amfiteatro arkados itin žavėjo dailininkus romantikus ir buvo fiksuojamos jų tapomose drobėse.

Naujasis Koliziejaus mitas

Kartu su XX amžiaus fašizmo atėjimu į valdžią Koliziejus, kaip ir antikiniais Flavijų imperatorių laikais, dar kartą tapo idealoginiu galios simboliu. Nuo Koliziejaus iki Romos centro buvo planuojama nutiesti grandiozinį Imperatoriaus kelią, skirtą kariniams fašistų paradams.

Pasibaigus Antrajam pasauliniam karui, pokario metais, pradėtas kurti naujasis Koliziejaus mitas: amfiteatras užvaldė kiną, kuriame tuo metu pradėjo karaliauti italų kino aukso amžiaus filmai. Italų neorealizmo pavadinimą įgavusiame laikotarpyje buvo kuriame filmai tiesiog Romos miesto gatvėse bei su tikrais žmonėmis. Neatsiliko ir Holivudas su antikinę Roma vaizduojančiomis istorijomis.

Koliziejaus mito kūrimosi istorija turi ir keistų vingių. XX amžiaus 6-ojo dešimečio Pop Art mene pradėtas vaizduoti Koliziejus tapo lygiai tokiu pat italų kultūros fetišu, kaip Merlina Monroe ar Coca Cola Amerikoje. Atsiliepdami į tai 7-ojo dešimtmečio Romos neofuturistai siūlė Koliziejų nugriauti ir pastatyti lygiai tokį patį, tik iš plastiko…

Šiandien Romos Koliziejaus įvaizdis neišnyksta ir šiuolaikiniame mene bei nuolat šmėžuoja kine. Masyvų antikinį statinį galima išvysti daugiau kaip 30 filmų, tarp kurių žymusis „Gladiatorius“ su Russel’u Crow, ar „Romėniškos atostogos“ su Audrey Hepburn. O taip pat, režisierių Bernardo Bertolucci „Konformistas„, Paolo Sorrentino „Didis grožis„, Sam Mendes „Spektras„…

 

Ps_2

 

Paroda „Koliziejus. Ikona.“ vyksta 2017 kovo 8 – 2018 sausio 7 d., Romos Koliziejaus antrajame lygyje (ambulakrume).

Paveikslo fragmentas straipsnio viduryje: Giovanni Paolo Panini, Koliziejaus vaizdas 1747 m., wikimedia.org.

 

 © klasika-tradicijos.lt

image_print