Meilė Vilniaus miestui

1. Vilnius TopophiliaAr egzistuoja meilė miestui? Pasirodo, taip, ir šis gražus reiškinys turi savo pavadinimą – tai „topophilia“. Du šimtus metų menininkai su meile vaizdavo Vilnių, nepastebėdami miesto gatvėse tvyrojusių sąšlavynų, vaizduotėje romantizuojamai atkurdami sunykusius pastatus ar senamiesčio skersgatviuose pajusdami ypatingą vietos dvasią. Per du šimtus šių kūrinių, priklausančių advokatų kontoros „Ellex Valiūnas“ kolekcijai, eksponuoja Nacionalinė dailės galerija – parodoje „Vilnius. Topophilia“.

Pirmasis, pradėjęs piešti Vilniaus miesto peizažus – tai XVIII amžiaus pabaigoje kūręs žymus lietuviškojo klasicizmo dailininkas Pranciškus Smuglevičius. Iki tol buvusio Vilniaus atvaizdus galima išvysti tik senųjų knygų iliustracijose ar žemėlapiuose.

XIX-ojo amžiaus romantizmo banga skatino dailininkus gręžtis į praeitį ir į nykstančius istorijos paminklus. Vilniaus miesto griūvančių rūmų vaizdai buvo piešiami ir platinami pasitelkiant tiražuojamą grafiką – litografijų bei medžio ir metalo raižinių pavidalu. Nuo XIX amžiaus pradžios tik šiuose atvaizduose galima išvysti Valdovų rūmus – Žemutinę Vilniaus pilį ir netoliese stovėjusių renesansinių karalienės Barboros Radvilaitės rūmų griuvėsius. Grafikos kūriniuose užfiksuoti ir Vilniaus priemiesčiai, kadaise glaudę galingiausių Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės magnatų – Pacų, Sluškų, Sapiegų, Radvilų – užmiesčio rezidencijas, o taip pat vilniečių pamėgtos žaliosios užmiesčio poilsio zonos – Žverynas, Markučiai, Vingis…

XIX amžiaus viduryje gydytojas ir kolekcininkas Jonas Kazimieras Vilčinskis sumanė įamžinti Vilniaus miesto bei apylinkių architektūros paminklus, išleidžiant išsamų ir gausų atvaizdų rinkinį, pavadintą „Vilniaus albumas„. Į šešis šio albumo leidinius buvo įtraukti šimtai litografijų ir raižinių, atspaustų Paryžiaus spaustuvėje, pagal geriausių tuo metu krašte dirbusių dailininkų pieštus vaizdus ir portretus.

XIX-o amžiaus pabaigoje populiariuosius grafikos kūrinius pakeitė fotografija, skatindama menininkus nebesiekti tiksliai atvaizduoti miesto paminklų, bet ieškoti įspūdžių ir grožio paprastuose senamiesčio skvereliuose, siaurose nereikšmingose gatvelėse. Šiuo laikotarpiu itin pamėgtos vaizduoti žydiškojo Vilniaus kvartalo gatvelių arkos.

„Ellex Valiūnas“ kolekcija

Per du šimtai šių Vilnių ir jo apylinkes vaizduojančių kūrinių, eksponuojamų parodoje „Vilnius. Topophilia“, priklauso privačiai advokatų kontoros „Ellex Valiūnas“ kolekcijai. Joje yra sukauptas didžiausias Lietuvoje privatus dailės rinkinys Vilniaus tema, o parodos ekspozicijoje rodoma tik šio rinkinio dalis.

„Ellex Valiūnas“ kolekcijoje esantys meno kūriniai Vilniaus miesto tema yra sudėti į dvejus 2014 ir 2015 metais išleisto albumo tomus, pavadintus tuo pačiu pavadinimu – „Vilnius.Topophilia“.

„Ellex Valiūnas“ kolekcija yra tvarkoma 2013 metais įsteigtos viešosios įstaigos „Lietuvos dailės fondas“, siekiančios kaupti su Lietuvos istorija susijusius meno kūrinius, išbarstytas po pasaulį meno vertybes grąžinant į Lietuvą, jas restauruojant, puoselėjant ir eksponuojant plačiajai visuomenei.

 

INFORMACIJA APIE PARODĄ:

Organizatoriai: LDM Nacionalinė dailės galerija ir advokatų kontora „Ellex Valiūnas“.

Paroda vyksta: iki 2017 m. lapkričio 26 d. Nacionalinėje dailės galerijoje Vilniuje: www.ndg.lt.

VšĮ „Lietuvos dailės fondo“ sukaupti meno kūriniai ir leidiniai: www.ldfondas.lt.

 

 

 © klasika-tradicijos.lt

image_print